De Kijltuin

Is CRM ook geschikt voor de bouw?

Geplaatst op

De bouw en bedrijfssoftware.. het lijkt op het eerste oog niet direct op een veelvoorkomende combinatie. Toch komt het vaker voor dan dat u zal denken. In dit artikel laten wij u de voordelen en toepassingsmogelijkheden van Customer Relationship Management-software in de bouw zien. Maar eerst: wat is het eigenlijk precies?

Customer Relationship Management: een definitie

Customer Relationship Management (CRM), in onze taal ook wel bekend als klantrelatiebeheer, gaat over de consistente wijze waarop een organisatie zich focust op zijn doelgroep. Alle interacties en mogelijk momenten van contact kunnen aan de hand van deze software in kaart worden gebracht. Zo kan u zien waar, wanneer en hoe uw organisatie in contact treedt met de doelgroep, zodat deze contactmomenten zoveel mogelijk geoptimaliseerd kunnen worden. De contactmomenten laten immers ook zien waaraan uw doelgroep behoefte heeft.

De huidige softwaremarkt is enorm, zowel in omvang als in diversiteit. Dit maakt de zoektocht naar een geschikt systeem niet altijd eenvoudiger, maar het betekent doorgaans wel dat er voor ieder type organisatie een geschikt systeem bestaat. De meeste CRM-systemen bestaan uit bepaalde, standaard-modules die iedereen nodig heeft. De overige modules worden vastgesteld op basis van de behoeften van de gebruiker(s).

Gerelateerd: “Hoe kiest u het beste CRM-systeem voor uw bedrijf?

CRM voor de bouw

Zoals gezegd kan iedere branche dus profiteren van CRM-software, de bouw is hier dus geen uitzondering op de regel. Iedere sector heeft immers wel een bepaalde vorm van klantcontact die onderhouden moet worden. Het is voor bouwbedrijven wel aan te raden om aan de slag te gaan met een branchespecifiek systeem, ontwikkeld door iemand met kennis van de sector. Zij kennen de uitdagingen van hun eigen branche immers als geen ander.

De voordelen

CRM-software is uiterst geschikt om klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Hierdoor worden alle klantgegevens en de interacties vastgelegd in een centrale omgeving. Iedere medewerker heeft hierdoor toegang tot dezelfde recente en relevante data, waardoor men onderling beter kan samenwerken en communiceren. Een ander voordeel is dat informatie niet ‘bewaard’ wordt in het brein van één specifieke medewerker die het meeste contact heeft met een specifieke klant. Zij leggen immers alles vast in het CRM-systeem.

De functionaliteiten

Maar, hoe ziet CRM-software voor de bouw er dan precies uit? Laten we eens kijken naar de meest gebruikte functionaliteiten en modulen binnen de sector:

  • Bouwbedrijven werken in principe altijd op projectmatige basis. De opdracht komt binnen, wordt uitgevoerd en voltooid. Maar meestal zijn bedrijven met meerdere opdrachten tegelijkertijd bezig, waardoor er dus behoefte is aan een module waarmee de verschillende opdrachten en bijbehorende klantprofielen beheerd kunnen worden.
  • De concurrentie binnen de sector is doorgaans enorm. Een snelle afhandeling van een inkomende aanvraag kan hét verschil maken; anders gaat een ander bouwbedrijf wellicht met de opdracht aan de haal. Deze module zorgt ervoor dat aanvragen overzichtelijk binnenkomen en zo snel mogelijk opgepakt kunnen worden.
  • Mobiele beschikbaarheid. Veel werkzaamheden binnen deze sector vinden niet plaats van achter een bureau. Accountmanagers zijn veel onderweg en bijvoorbeeld ook vaak op de bouwplaats zelf te vinden. Mobiele beschikbaarheid zorgt ervoor dat zij ook onderweg vragen of verzoeken op kunnen pakken.

Bent u benieuwd welke leverancier u zou kunnen helpen met de implementatie van een branchespecifiek softwaresysteem? Klik dan hier.

Over ons

Op onze site nemen we graag met je door wat je allemaal kunt doen met betrekking tot je tuindesign.

Contactgegevens

Via info @ dekijltuin.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden